Correccions "ÀNGEL GUIMERÀ"
1. Sebastià, el cacic del poble, necessita casar-se amb una pubilla per obtenir diners, però manté una relació secreta amb Marta.
Per això decideix concertar un matrimoni entre la Marta i un pastor
anomenat Manelic, perquè d’aquesta manera cessin els rumors que
circulen pel poble sobre la seva relació. El matrimoni es du a terme
i Manelic, que no sap res del que hi ha entre Marta i Sebastià, està
enamorat de la seva dona, però aquesta no l’estima i ell n’és conscient. Per això, i per les burles de la gent del poble, està trist i vol
tornar-se’n a la terra alta, d’on ve. És en aquest moment que Marta
s’adona que Manelic s’ha casat sense saber res del que hi ha entre
ella i Sebastià, i se n’enamora. Al final es produeix un enfrontament
entre Sebastià i Manelic, en el qual aquest darrer mata el primer, i
els dos enamorats fugen cap a la «terra alta», símbol de lloc pur en
contraposició a la «terra baixa».
2. «Crida els gossos de presa! Crida’ls!» / «Aparteu-se! He mort
el llop! He mort el llop! He mort el llop!». Provoquen que el lector
identifiqui els personatges “bons” (Manelic i Marta) en contraposició amb els “dolents” (Sebastià i els seus homes).
3. Sebastià: rabiós, sorprès, covard. Manelic: valent, embogit.
Marta: poruga. Justificació de l’elecció: resposta oberta.
4. S’expressen imitant la llengua col·loquial. Podem relacionar
aquest fet amb el Realisme perquè, en voler reflectir fidelment la
societat contemporània, aquest moviment reprodueix la manera de
parlar de les persones, a diferència del Romanticisme, en què els
personatges parlen generalment d’una manera molt artificiosa.
5. Repeticions: «I ja estem sols! I ja estem cara a cara!»¸«Això es
pensa, això»; «A tu! A tu!»; «Defensa’t, si pots, covard! Defensa’t!»;
«Crida els gossos de presa! Crida’ls!»; «Té, more’t, i more’t de cara
an ella!»; «Tothom aquí! Veniu! Tothom aquí!»; «I ara vosaltres a
riure força! A riure!»; «Sí, sí! Anem-se’n, anem-se’n!»; «He mort el
llop! He mort el llop! He mort el llop!». Exclamacions: Alguns dels
molts exemples que podem trobar en el text són: «Per on entraves
tu! Per la teva porta d’amo i de lladre!» «I ja soc aquí!... I ja estem
sols! I ja estem cara a cara!».
Formes verbals no normatives: «puga». Construccions pronominals
no normatives: «more’t», «anem-se’n», «aparteu-se».
6. Primera opció: La terra alta són les muntanyes, on tot és pur, bo
i no corromput per la mà de l’home; la terra baixa és el lloc de les
baixeses humanes, la maldat i el materialisme.
7. El caciquisme és un sistema polític en el qual els resultats electorals estan influenciats per persones que tenen molt de poder en
un determinat territori i que exerceixen xantatge o pressió sobre
els seus habitants perquè votin les opcions que ells els diuen. De
vegades es feia a canvi de diners, i altres vegades la mateixa por
al cacic feia que ni calgués tan sols això. El cacic a Terra Baixa
és Sebastià, perquè és qui mana al poble sense que ningú l’hagi
escollit democràticament. Té poder, per exemple, per decidir el
casament entre Marta i Manelic.
8. Realisme: El temps i l’espai són contemporanis a l’autor. / És
una obra teatral escrita en prosa i no en vers (com és habitual al
segle xix) per fer més versemblant la manera com s’expressen els
personatges. / L’obra reflecteix una realitat de l’època: el problema
del cacic que abusa de la gent que està sota les seves ordres. Romanticisme: Els personatges s’expressen de manera apassionada.
/ Manelic mata Sebastià, que tenia tot el poble oprimit, i per això es
converteix en heroi. / El tema principal és l’amor. Hi ha un triangle
amorós entre Sebastià, Marta i Manelic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.